KETERAMPILAN MEMBACA

Tuesday, 12 May 2015

PERSEDIAAN AKTIVITI

Pemilihan kandungan hendak diajar

Kami telah memilih permainan bahasa sebagai modul pengajaran kami. Di dalam permainan bahasa tersebut kami telah mencipta dua jenis permainan iaitu:

1.           Roda bahasa




2.           Pembinaan ayat





Didalam permainan yang pertama iaitu roda bahasa terdapat tiga jenis aktiviti iaitu simpulan bahasa, nyanyian dan lakonan. Setiap permaianan ini memerlukan murid meneka mimik muka dan gerak badan yang dilakukan oleh salah seorang dari rakan mereka dengan tepat. Manakala pembinaan ayat pula memerlukan murid tampil kehadapan dan mencipta ayat dengan spontan berdasarkan ayat yang diberikan oleh kami.

Pembinaan alat bantuan

Dalam pembinaan alat bantuan kami menggunakan teks dan lisan serta lagu. Teks digunakan dalam kedua-dua jenis permainan ini. Sebagai contoh dalam roda bahasa, kami menyediakan tiga biji balang yang berisi teks yang terdiri daripada simpulan bahasa, lakonan dan nyanyian. Teks tersebut akan dipilih sendiri oleh pelajar.



Teks yang disediakan telah ditapis dan dipilih mengikut kesesuaian umur murid tersebut. Manakala Lagu digunakan sebagai selingan. Antara lagu yang telah dicadangkan “Si Tommy” dan “Jambatan Runtuh”. Hal ini kerana dapat menarik minat murid untuk turut serta dalam aktiviti yang dijalankan.


Contoh lagu senaman Si Tommy

Contoh lagu Jambatan Goyang-goyang

Proses membina roda bahasa kami memerlukan polysterene, kertas, pencil, marker, gam dan double tape. Manakala pembinaan ayat hanyalah memerlukan marker sahaja.

Rasional aktiviti dipilih

Kenapa aktiviti permainan bahasa yang telah dipilih oleh kami untuk menjalankan Kem Membaca ini? Tujuan kami memilih aktiviti ini kerana kami yakin aktiviti ini mampu menarik minat murid untuk memberi respon sepanjang program dijalankan.

Permainan bahasa ini terdiri daripada dua jenis aktiviti yang dicipta hasil perbincangan kami iaitu roda bahasa dan pembinaan ayat. Seperti sedia maklum, murid-murid yang mengikuti Kem Membaca ini terdiri daripada boleh membaca, dan tidak boleh membaca. Melalui pemilihan aktiviti seperti ini mampu membantu meningkatkan semangat murid untuk menyelasaikan masalah yang diberi dengan cara berhibur. Murid-murid akan didedahkan dengan perkataan baru. Sebagai contoh, mastautin, panorama dan sebagainya lagi.


sesi latihan untuk selingan dan menghasilkan reka bentuk permainan

Kaitkan dengan kemahiran yang ada modul keterampilan

Permainan bahasa ini dipilih kerana mempunyai kaitan dengan kemahiran yang ada modul keterampilan. Sebagai contoh dalam aktiviti pembinaan ayat, setiap pelajar dikehendaki mencipta ayat dengan spontan berdasarkan teks yang diberi dengan lantang. Berdasarkan Unit 1 Definisi Membaca, murid dikata telah “dapat membaca” dan dikatakan sebagai seorang yang celik huruf, iaitu dapat mengungkap kata-kata dari bahan yang bertulis atau bercetak.

Dalam modul BMK 3033 Keterampilan Membaca (Unit 1:10) , membaca ialah proses mencari makna. Anda belum membaca selagi anda tidak memahami (Safiah Othman, 1991).

Peranan pancaindera penglihatan dalam proses membaca amat penting. Dalam modul BMK 3033 Keterampilan Membaca (Unit 2:35), walaupun membaca melibat proses kognitif yang aktif dan persembahan minda yang berfungsi memberikan makna terhadap bahan yang dibaca, peranan penglihatan dengan menggunakan mata juga satu isu yang amat banyak dibincangkan oleh para sarjana dalam bidang ini bagi memahami proses membaca. Hal ini adalah kerana banyak masalah tidak berkeupayaan membaca adalah diakibatkan oleh kegagalan dalam penglihatan. Oleh yang demikian, pakar yang memfokuskan kajian mereka terhadap peranan mata dalam proses membaca ini telah menjalankan kajian-kajian yang dapat membantu mereka memahami proses membaca ini dengan lebih jelas dan menghasilkan beberapa penyelesaian dalam masalah ketidakupayaan membaca dan pembinaan bahan bacaan yang bersesuaian dengan tahap dan keupayaan murid dalam menguasai kemahiran membaca.


Dalam hal ini kita dapat lihat fungsi pancaindera amat penting dalam proses melaksanakan aktiviti ini. Murid semestinya akan menggunakan pancaidera iaitu mata untuk melihat dan mula mentafsirkan apa yang diberi oleh kami.

No comments:

Post a Comment